לאן אתה רוצה להירשם?
סוכן חכם ניוזלטר

הערכת שווי נכס באמצעות שמאי

אחד הדברים הראשונים שאני שואל מוכרים זה “איך הגעתם למחיר המבוקש?” לרוב התשובה תהיה “השכן מכר ביותר, הדירה שלי טובה יותר משלו” ואו תשובת ה”מתמטיקאים”, תוכלו לקרוא כאן בהרחבה על המתמטקאים. לאחרונה, אני שומע יותר את התשובה, המחיר נקבע על ידי שמאות.

הערכת שווי נכס באמצעות שמאי

בחלק מהמקרים, הערכת שווי נכס ניתנת באמצעות שמאי מנוסה, ותיק שמכיר את האזור ואפשר לומר שהוא מומחה בו. אך בחלק גדול מהמקרים השמאות ניתנת ע”י שמאי, מכר, שלא בהכרח מומחה בתחום הנדל”ן (מגיע מעולם הרכב/רכוש), חבר שבדיוק סיים קורס קצר להכרות עולם השמאות ועושה את צעדיו המאוד ראשונים בתחום וכו’.

במקביל, נתקלתי בשמאים, ששאלו את המוכרים מה מטרת השמאות? ברוב המקרים התשובה שהגיעה מהמוכרים הייתה “כדי לדעת”, הריי זה באמת מאוד מסקרן לדעת כמה הנכס שלכם שווה. אך שילוב של שמאות לא מקצועית בתחום הנדל”ן באזור מגורכם + הרצון של אותו שמאי לרצות אתכם, המוכרים, יכול לעבוד לרעתכם ולא לטובתכם.

מדוע כדאי ללעשות הערכה עם שמאי מקרקעין?

שמאי מקצועי עורך מחקר מעמיק על מגמות בשוק, מקפיד על היתרים מתאימים לנכס, מודע לניואנסים שונים, הוא מכיר את האזור וכדומה. מרגע שהשמאי, רושם מחיר, המספר הזה נשתל במוחם של המוכרים. אם השמאי שגה, או סתם היה במצב רוח טוב כשרשם את השמאות, עשרות קונים שיבקרו בנכס יתקשו לשנות את דעת המוכרים. ואלו המקרים הפשוטים יחסים. ישנם מקרים מורכבים, שבהם שמאי לא מנוסה, או שמאי לא מקומי נותן הערכת שווי נכס באמצעות שמאי שגויה. מפורטת ומנומקת ככל שתהיה, בינה ובין רצון השוק יש קשר מקרי עד רופף.

בעיות בהערכת נכס עם שמאי מקערקעין

מספר מקרים שקרו לי לאחרונה, גרמו לי להבין הערכת שווי נכס באמצעות שמאי, חשובה ככל שתהיה לצורך קבלת מימון וביצוע העסקה יכולה גם להיות זאת שתיצור נזק או תכשיל את העסקה. מכרנו דירה ברחוב לאון בלום, בניין רכבת גדול, כ-12 קומות, על 12 כניסות בערך. קוביה אחת גדולה. הדירות עצמן נפלאות, אבל הבניין פשוט ומלבני. את השמאות ביצע שמאי מנהריה, ששאל אותי אם יש חריגות בנייה, אם הוסיפו כמה מטרים או בנו תוספת ללא רישיון?הסברתי לו שמדובר בבניין עצום. של מאות יחידות דיור “תבניתיות”. ללא כל יכולת לשנות את הדירה למעט שיפוץ פנימי. אין אפשרות להוסיף או לגרוע דבר מהדירה. חזית הבניין שטוחה (כמו גם עורפו) ללא חריגות, בליטות או זיזים.שמאי מקומי, היה יודע באיזה בניין מדובר ולא היה טורח לשאול שאלה שכזאת.

זה נשמע שולי נכון?

אך חשבו כיצד שמאי שאינו מקומי מבצע את הערכת שווי הנכס. הוא לא מודע לשינויים אפשריים בבניין, מסתמך על תשובת המוכרים, ככל הנראה לא ביצע בדיקה עצמאית מעמיקה ואינו מכיר את השוק המקומי. עדיין נשמע שולי? נעבור למקרה הבא, שהותיר אותי ואת הצוות מופתעים ושלח אותנו לבצע עבודת תחקיר מעמיקה.

נזקים בעקבות הערכה של שמאי מקערקעין

דירה שמכרנו בהדר. דירה שנמכרה במחיר שוק, כמו שאר העסקאות בבניין (כ 670,000 ₪ אם זכרוני אינו מטעה אותי). השמאי קבע שהדירה נבנתה ללא היתר וששוויה הוא 400,000 ₪ .כמעט מחצית משוויה האמיתי! השמאי אף הציג לנו היתר בניה, האזור שבו אמורה להיות הדירה נראה ריק בתוכנית.כלומר, הדירה נבנתה ללא היתר.  אבל הבניין עצמו, נראה אחיד והומוגני. ללא חריגות מיוחדות. אפשר להכיל סגירת מרפסת או מגרעת כלשהי, אבל לבנות דירה של 70 מ”ר בלי שאף אחד ישים לב, זה משהו אחר.

 אז ירדנו לעיריה, ונברנו במסמכים, מצאנו את ההיתר המעודכן, עם הדירה הרלוונטיתבתוכו.השמאי הגיב בנונשלנטיות, כאילו הוא לא חתך כמחצית משווי הנכס, ואמר “אה, יופי. יש היתר, אז אני מעדכן את השמאות למחיר המכירה” אני לא חושב שכאן צריך להרחיב על הנזק שכמעט נגרם.

לסיכום

כל הדירות שציינתי נמכרו לשביעות רצון הצדדים. תוך התחשבות בשמאות, אך לא בעיניים עצומות. חשוב לקרוא, להבין ובעיקר, לא לקבל הכל כעובדה מוגמרת. אל תשכחו, בשביל לקבל משתכנא אתם חייבים להזמין שמאי לנכס. כמו בכל תחום, ההמלצה שלנו היא לבחור איש מקצוע על סמך מקצועיות, ניסיון, היכרות האזור ועוד… ולא רק על סמך שיקולי מחיר ונוחות אישית שלא תמיד תייצג נאמנה את האינטרס שלכם.

הניוזלטר נכתב על ידי כרמל עדה, בעל תואר בסטטיסטיקה מאוניברסיטת חיפה, יועץ משכנתאות מוסמך ומתווך מורשה משרד המשפטים משנת 1994. התוכן מיועד לגברים ונשים כאחד, ומהווה את דעתו האישית וניסיונו העסקי של כותב המאמר. אין לראות במאמר זה המלצה או הזמנה לפעולה.

אולי יעניין אותך גם:

עובדים בזמן חרום

חרף התקופה הקשה העוברת על כולנו, אנו מנסים לשמור על שיגרת חרום ככל הניתן ולתת מענה לכלל הפניות. לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר.

כוחות השוק לאן? (חלק-ב’)

כולם רוצים לדעת לאן השוק הולך. האם המחירים ימשיכו לעלות? האם ירדו? ואיך זה שרואים ירידה של 40-50% בכמות העסקאות והמחירים לא יורדים? לפני…

איך לקבל פטור ממס שבח

חוק מיסוי מקרקעין הוא חוק, ולחוק מצייתים. אבל… המס לא חל על כל עסקאות הנדל”ן ובחוק ישנם הקלות המפחיתות את גובה המס. תכנון מס…

תחזית לשנת 2023

האם מחירי הדירות יעלו או ירדו ב 2023 אין פגישה עם קונה או מוכר שלא מתחילה ב”האם זה הזמן הנכון לקנות / למכור? “….

שכונת נווה דוד

ברוכים הבאים לשכונת נווה דוד בחיפה, השכונה שעדיין מנסה להתנער מהסטיגמה שדבקה בה וממתינה להתחדשות עירונית כבר זמן רב על מנת להפוך לפנינה החיפאית שמגיעה לה להיות. 

לכל הכתבות